Powered By Blogger

Tuesday, April 7, 2009

Motor oh motor

Semalam berlaku peristiwa yang agak suwei dalam perkiraanku. Percaturanku untuk balik ke UMP dari kampung pada waktu malam benar2 satu kesilapan besar. Masih kuingat pesan mak, "xpayahlah balik malam2, nnt motor rosak ssh, bahaya mlm2 ni, balik pg esok je lah"
Tp anak degil dia ni xdgr kata. Sementelahan pula mmg byk keje yg nak disiapkan, dengan ader presentation esoknyer. Nak tak nak kena gak lah blk mlm tu.. Bkn nyer xnk blk awal.. Adik aku bwak motor g kedai gunting rambut.

Tak taulah rambut ke dawai yg dipotong camtu punyer lama.. Lepas maghrib tu tanpa berlengah2, aku pun memulakan perjalanan. First time ni jln jauh mlm2 naik motor. Langit yang mula2nya cerah kian beransur gelab petanda hari sudah malam. Cantik bulan malam ni. Aku mendongak ke atas langit. Naik motor maa..Bosan cam pe.. so mata melilau lh dengan galaknya.. Aku bawak xlaju mana pun.. ialah, malam2 ni xnmpk sangat.. dengan lampu motor yang macam lampu gasolin tikala zaman kecik2 dulu..

Dengan penuh yakin, aku pun membuat keputusan.. kena ikut jalan short cut ni.. jam pun nk masuk kul 8.. tp tu lh.. bkn nyer brani pun.. kiri kanan utan je jln tu. Pastu jalan sempit.. Ssuai lh ngan nama short cut.. janji cpt smpai maa.. takut2 ni tolak tepi lah.. nk takut pe ye x? Antu nk bonceng.. Xkan dia nk ikut aku blk UMP.. Aku pun mls.. Tanggungjawap yang memanggil aku kembali.. Lg pun mana ader antu2 ni.. jin byk lh.. Fikirku dlm benak menyedapkan rasa gundah di dada.. Alhamdulillah rasa takut itu hilang berganti dengan rasa berani.. Sekurang2nya aku berani mencabar rasa takut itu.. Seperti quote yg aku penah dengar tika di zaman sekolah dulu.. Courage; doing what u are affraid to do. There can be no courage unless u are scared.

Tika sedap2 melayan perasaan, tiba2 motor aku bergoyang.. Alahai.. ni xlain xbukan tayar bocor lh ni.. Nak2 pulak kt tempat gelap2 gini.. Aku pun brenti lah.. Suwei tul.. ni lah xdgr ckp mak lg.. rasa menyesal menusuk kalbu.. masin btul mulut mak ni.. Kalo kena tp jln raya xpe lh.. ini kt jln org xlalu.. alahai.. Tgk kiri knan hutan je.. Cek lah tayar.. Ingtkan tayar blakang je.. Rupanye tayar depan pun menerima nasib yang sama.. Bak pepatah melayu, cubit peha kanan, peha kiri terasa sakitnya. Aku pun mula rasa bengang.. Xder pulak aku langgar paku.. lopak2 pun abis aku elak dengan gayanya.. Mulalah terfikir pasal antu.. Cet.. Kalo makhluk tu wt dajal mmg kurg asam lah. Kalo melintas dpn jln ke, tahan motor ke, bonceng blakang bleh thn kira.. Ni g pancitkn tayar lak.. dua2 lak tu. mmg kuang ajar lh..

Tp aku rasa bkn antu pun, ni padah xdgr ckp mak.. mmg aku nk cpt pun ptg tu.. xsmpt jamah nasi mak hidang.. aduhai.. duk lh menung sorg2 mengenang nasib malang sendiri. Nak kata takut xjugak.. da ader experience kena tggal dgan ayah dlm utan.. gatal2 ikut dia cr ayam utan.. nnt lh kalo ader masa aku crita.. Mmg kalo duk sorg2 gini jgn takut lh.. jgn fikir mcm2. kalo takut itulh jin suka menyakat.. antu2 ni mana ader.. jgn percaya lh.. yg menyakat tu puak2 jin je.. Mnunggulh kt situ dengan boring nyer.. call mak britau tayar pancit. Yang menariknya crdt aku da xpired 2hari.. camne leh call tu.. ntahlah kuasa tuhan. Time gini lh teringat kt arwah.. kalo dia ader mesti dia teman sms, call2. Berasa diri ni keseorangan. Sedihnya tiada siapa nak teman. langit pun dah mendung.. dengan kilat silih berganti dgn guruh petanda nk ujan.. Jgn lh ujan pintaku.. jgnlh tambah lg dugaan. Cepat sekali datang bala kalau kita derhaka pada ibu. Bersyukurlah jgn dibalas di akhirat. kt sana lagi pedih azab.

Hampir stgh jam dduk di situ lalu lh sebuah moto. India. Penduduk situ gayanya. Dia lh yang menolong pgil pomen betulkan motor. Hampir 2jam gaklh kt situ btulkan moto.. perut pun dh lapar ni.. ye lh sarapan pagi je. tgahari xmkn. Da siap tu aku pun memecut laju.. Moga2 cpt2 smpai UMP.. Jam pun dh 1030pm time nk masuk highway maran tu. Mmg aku pecut lh kt highway tu.. Smpai UMP kul 1103pm.. Ltak beg, call mak britau dh smpai. Pastu cpt2 kuar blik ke Gambang nk mkn mlm.. Lapar punye pasal lupa tgn kotor ngan minyak itam. Smpai kt restoran bru prasan. Hehe.. Mujur ader sabun.. bila perut lapar gini selera pun tinggi.. Order lh daging msk merah, telur dadar, sirap laici, wahwah..Dh lh smpai sini je citer aku.. Melalut smpai ke menu mkn mlm lak.. hehe..

0 comments:

Every woman in the world