Sunday, April 3, 2011

Kembali ke halaman tinggal

Woh.. sedar2 da lbih stahun aku tggalkn dunia blog. Masa seakan berlalu pantas seperti derasnya sungai yg jatuh dr puncak gunung. sampaikan ingin menulis post baru pon bleh lupa.. haha..

Tuesday, January 26, 2010

Muncitt n Suju, makhluk berbulu gebu..

Hehe.. mggu lpas aku de beli hamster kt psar mlm ump..
Hajat nyer nk membeli juadah ntuk santap..
skali g bli haiwan peliharaan lak, haha..
Nak wt camne weh..mende alah ni cute.. nk jentik2 je rase..
xcayer..ni haa gmbor dia..


Aku beli sepasang..org tua2 kata sekelamin.hehe..
kot2 lah leh branak pinak hingga ke cucu cicit nnt..
Yg tompok klabu tu nama dia Suju.. yg perang tu Muncitt..
Hobi diorg ni tido je keje nyer, cam baby lak..bosan gak nengok..
Kalo aku boring sgt aku kaco je diorg tido..
Bkn nyer aku prabih duit nk tgk diorg tido kn2..

Tp xder lh best sgt mnatang ni..xcam kucing leh wt main..
mnatang ni kalo wt main lbih2 nnt dia kencing lak tas tgn..
kuang asam tol xskolah...nama je duk dlm UMP..

Diorg ni tgh2 mlm aktif lh duk exercise dlm roda tu..
kejadahnyer exercise tgh2 mlm.. huh.. nyampah..

Time mandikn diorg lawak lak.. tkut air..wakaka..
ketar2 lari..pdan muka.. kmana sgt lh leh lari dlm singki tuh..
Tu lh kencing xbtempat..pdan muka.. mujur xselam je lam air..haha

Stakat ni diorg kawan lg kot.. tggu diorg berasmaradana nnt leh lh dpt baby..
Huhu... biler lah tu yer... aku lak yg suspen.. Smoga cpt2 lahh..
Lmbt2 nnt kang aku kata mandul mara lak...
Bg mkn kucing bru tau.. haha..

Anyway..ader 2ekor ni xlh bosan sgt idup aku..hehe..
Lastly.. i wish both of them a happy n longlasting life..wakaka..

Monday, January 18, 2010

Doa Nabi Ibrahim (Agar Digolongkan Dalam Para Solihin)



رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ ( ٨٣ )وَاجْعَلْ لِي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الآخِرِينَ ( ٨٤ )وَاجْعَلْنِي مِنْ وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ

٨٥ )وَاغْفِرْ لأبِي إِنَّهُ آَانَ مِنَ الضَّالِّينَ ( ٨٦ )وَلا تُخْزِنِي يَوْمَ يُبْعَثُونَ ( ٨٧ )يَوْمَ لا يَنْفَعُ مَالٌ وَلا بَنُونَ ( ٨٨ )إِلا مَنْ أَتَى اللَّهَ )
( بِقَلْبٍ سَلِيمٍ ( ٨٩


"Wahai Tuhanku, berikanlah daku ilmu pengetahuan ugama, dan hubungkanlah daku Dengan orang-orang Yang soleh; "Dan Jadikanlah bagiku sebutan Yang baik (nama Yang harum) Dalam kalangan orang-orang Yang datang kemudian; "Dan Jadikanlah daku dari orang-orang Yang mewarisi syurga Jannatun-Naiim; "Dan ampunkanlah bagi bapaku, kerana Sesungguhnya ia adalah dari orang-orang Yang sesat; "Dan janganlah Engkau hinakan daku pada hari makhluk-makhluk dibangkitkan hidup semula -"Hari Yang padanya harta benda dan anak-pinak tidak dapat memberikan pertolongan sesuatu apapun, "Kecuali (harta benda dan anak-pinak) orang-orang Yang datang mengadap Allah Dengan hati Yang Selamat sejahtera (dari syirik dan penyakit munafik); (26:83-89)

Thursday, June 11, 2009

Panglima Awang

Teringat time matrik, kena bg public speaking ntuk subject English..
Time tu aku duk citer psal Panglima Awang..
Haa.. Sape Panglima Awang ni? click sini
Sminggu gak lah aku duk cari bahan psal mamat ni.. haha
Bkn mudah nk jumpa supporting material..
Kbykan dr tenet lh.. ader dr novel..
Kalo knal HM Tuah, dia ader citer psal Panglima Awang..
dlm dua novel beliau, Hatimu untuk siapa n Enrique mengundang jauh..
Dlm tahun 1957, Harun Aminurrashid turut mengeluarkan buku berjudul Panglima Awang, memperihalkan pasal Panglima Awang ni.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Ok.. b4 aku start citer psal Panglima Awang ni..
aku nk tanye dulu, Sapa manusia pertama yg mengelilingi bumi?
dlm sejarah, termaktub orang pertama yang mengelilingi bumi ialah..
Ferdinand Magellan.. click here


So sape plak Panglima Awang ni?
Ape kaitan dia ngan Magellan?
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Aku start citer dari awal lh ek..
Masa Portugal menawan Melaka pd Tahun 1511,
Panglima Awang turut serta dlm mempertahankan Tanah Air,
Kerana Melaka kalah dalam perang tersebut,
ramai pemuda2 melayu menjadi tahanan,
ini termasuklah Panglima Awang,
Tahanan perang ni pun dibawa blk ke Portugal utk dijadikan hamba,
Dan Ferdinand merupakan kapten kapal tersebut,
Walaupun tahanan2 dilayan seperti hamba,
dengan tangan & kaki dirantai, namun Panglima Awang dikecualikan,
Dia dilayan seperti sahabat oleh Magellan,
Mengapa? Sebab kebolehan Panglima Awang dlm ilmu pelayaran..

Sepanjang tempoh pelayaran balik ke Portugal,
Magellan mengajar Panglima Awang bertutur dlm bahasa Portugal,
dan menukar nama Panglima Awang kpd Enrique..
Supaya Panglima Awang bebas dari dikenakan hukuman di Portugal..
Masuklah Enrique ke Portugal sebagai pembantu Magellan,
Enrique membantu kerja2 di ladang Magellan,

Suatu hari, Magellan menyatakan cita2nya untuk membuktikan
bahawa apabila kita terus belayar ke barat, kita akan sampai ke timur..
iaitu menyatakan bahawa bumi ini bulat..

Masyarakat ketika itu menerima bahawa bumi adalah rata..
Ketika Magellan menyatakan pelan nya kepada Raja Portugal
Pelan nya ditolak mentah2, hal ini mendukacitakan Magellan..
Kemudian Magellan mengadap Raja Sepanyol dan
ideanya diterima. Magellan bersama keluarganya pun
menukar kerakyatan kepada sepanyol.
Magellan pun memulakan pelayarannya dengan 6 buah kapal xsilap..
Enrique pun ikut serta dlm pelayaran tersebut..

Aku skip je lh kisah pelayaran Magellan ek, nk tau baca sndr kt wiki,,
Selama berbulan2 pelayaran, sampailh mereka ke suatu pulau,
Enrique merasakan dia kenal tempat itu,
saling xtumpah mcm Melaka,
ya, mereka telah berjaya smpai ke timur,
Di Pulau tersebut, Enrique menjadi penterjemah kepada Magellan,
kerana bahasa di tempat tersebut xjauh berbeza dengan bahasa yang diketahuinya,
Melalui penduduk setempat, taulah Enrique bahawa
mereka telah sampai ke Filipina,
Dan di sini lh Magellan meninggal dunia, akibat dipanah oleh penduduk
ketika mereka menyerang kampung2 disitu..
hanya sebuah kapal berjaya melarikan diri dan pulang ke Sepanyol..
Nama kapal tersebut Victoria

Namun dalam catatan sejarah Sepanyol, nama Enrique dikecualikan..
mengikut kisah Harun Aminurrashid,
Enrique kembali ke Sepanyol dan mengkhabarkan berita kematian
Magellan kepada ahli keluarganya,
dan Enrique terus menetap di sana, dan mengahwini Isabel,
Adik perempuan Magellan,

Dalam novel HM Tuah, penjejakan fakta ini
menemui sebuah tempat di Sepanyol bernama Malaga,

dipercayai tempat tinggal Enrique dan isterinya.
Benar atau tidak aku pun tak pasti...
Kisah sejarah ni beselh ader bias.. huhu..
Tp kalo betul maka Enrique merupakan manusia pertama mengelilingi bumi,
ya.. orang melayu..
entah betul entah tidak hipotesis ni...
Tp Enrique sememangnya wujud dan diceritakan dalam sejarah pelayaran Magellan,
Cumanya kemana Enrique selepas kematian Magellan tidak diceritakan..

Dari kisah ini dapatlah diambil iktibar bahawa orang melayu dahulu sememangnya
telah berjaya dalam bidang pelayaran, ilmu pelayaran telah berkembang pesat
dan Melaka menjadi pelabuhan terpesat di dunia ketika itu,
Jika nenek moyang kita telah berjaya mengelilingi dunia
ke manakah hala tuju kita, masihkah kita lena,
daripada menyambung kegemilangan bangsa..
Fikir2kanlah, Melayu bukan lemah,
Melayu xmudah lupa,
Tp hanya kita yang masih lena..

Monday, June 8, 2009

Chenta

Raser nk ckp psal cinta lak..
Pergh.. bese girl je suka borak2 cinta ni..
Haha.. layan je lh..
Tgk byk sgt girl duk soal2 kt blog perihal cinta llk ni..
Yelh..cinta bg prempuan ni suci murni..
itu mmg xdinafikanlah..
Perempuan kalo da jatuh cinta mmglh...
sumer nmpk indah.. bg bunga kertas pun senyum memanjang..
tu belum kasik bunga ros.. Mmg angau cam langau lah. haha.. MySpace

Bf wt slh pun snang dimaafkan, dengan syarat pujuk rayu lah kc cair..
Kadang2 sumer ckp bf dituruti.. kalo org lain tu mmg nk mkn tapak kasut..
"Apa nak arah org itu ini!" MySpace
Kalo bf yg ckp, sumer bunyi cam bait lagu je..
biar berdesing telinga bf komen, tp no hal lh.. still leh senyum lg.. MySpace haha
kalo anda, perempuan merasakan hal ini tak terjadi pada korang,,
sila2lah cek balik.. benor ke u all dilamun cinta..
Mungkin anda masih diawal perhubungan,
atau bf anda mmg selekeh benor xmampu memabukkan anda dengan cinta..
Sila2lah cr bf baru.. MySpace
Haha, perosak hubungan btul..

Bkn pe, lama2 bosan bile hubungan berdasarkan responsibility..
Naklah refresh hubungan tiap2 hari..
Bangun2 tido mula hari baru dengan mekar cinta. MySpace haha.. ayat xleh blah..
Tp tulh, tiap ari sama mmg bosan giler ah..
Tu yg bralih cinta tu..

Bg yg tgh berhubungan tu, jgnlah dull sgt..
Couple paling aman lh.. tolak ansur lh.. xgaduh2lh.. Pe cerr!!
Bosan giler gitu.. Bowrink... MySpace
Slalu2 lah bgaduh... MySpace
cari2lh psal.. biar pkara bodoh pun.. janji gaduh.. haha
Bergaduh lh demi kesejahteraan rumah tangga..
kalo sebati sgt ngan psangan cam doh roti canai tu..
sumer sependapat, sama interest,
wat kwn je lh.. huhu
Nak wt pasangan cr lh yg oppose prangai ngan anda..
lg best perang xgitu..
................................................................................................................

So, camne lak ngan cinta llk ni?
Hurm.. ssh soalan ni..
Walaupun aku llk tp aku lbih mmahami wanita.
Ches... watpe memahami llk.. aku nk kawen ngan prempuan. MySpace . xgitu?. haha
Bg aku lah.. llk ni mudah sgt nk jatuh cinta nyer..
Tp nk memulakan hubungan tu ssh sket lh..
Nk cari yg perfect je.. haha..
Cam ader story tu...
Seorang pemuda disuruh berjalan di sepanjang taman,
cari bunga yang paling disukai,,
Berjalan lh ia MySpace , bjumpalh dengan satu bunga,
Dia berfikir, mungkin ada bunga yang lbih cantik dihadapan..
Dia pun meneruskan perjalanan MySpace , berjumpa pula dgn bunga yang lain,
Pun dia tinggalkanMySpace , dan begitulah seterusnya sehingga sampai ke hujung taman,
tanpa memetik sekuntum bunga pun..
Camtulh kereknyer llk memilih MySpace ..
Tp tu thn lh.. drpd yg petik 1st bunga yg dia jumpa,
pastu jumpa yg lg cantik, yg 1st dibuang, ambil yg baru..
Gitu mmg kena kejar ngan tukg kebun lah...
Kurg asam MySpace ..
Tp tu lh yg byk berlaku skrg..
Ssh nk jmpa llk yg setia.. sbb mmg fitrah llk gitu..
Sumer dia nak..
sbb tu lh llk leh kawen 4 MySpace ..

...........................................................................................

So, llk ni mmg berjiwa besor MySpace ..
Bab menderma xkedekut.. Blanja2 no hal.. mintak je..
Mmg best dgr.. Tp bab cinta pun sama..
boleh je dia cintakan anda n pada masa yg sama cintakan org lain..
Nak wt camne hati dia bsar. haha
Ader 4 bilik leh muat..
kalo jumpa llk yg kata aku cintakan dirimu seorang..
kuPandang prempuan lain nmpk wajahmu,,,
tu mmg ayat jual obat psar mlm, penipu besor..
Mmg buaya dlm longkang MySpace ..haha
...........................................................................................

Tp jgnlh rasa xslamat dgr gitu..
Psal hati llk bknlh one nite stand.
Bilik2 dlm hati llk pun ada kunci nyer..
Bila bcinta tu ukirlh anak kunci cantik2 MySpace ..
Biar prempuan lain xleh bkak..
Bkn ssh pun.. balik blajar ngan mak camne dia kunci hati ayah MySpace ..
Aku pun mls nk citer.. pnjang lebar dh entry aku ni.. byk lg keje lain..
Nak tgk drama jepun lak..
.........................................................................................

Sbagai kesimpulannye, bile da menang hati llk tu,
kunci lh baik2.. bile da kunci.. gilap lh jgn sampai berkarat..
semoga bahagia hubungan n berkekalan hendaknyer...
Tp kalo da kawen suami minta kawen lain,
bknlh bmakna dia xsayang..
Bilik kosong lg 3 maa.. MySpace haha
nnt bersawang lak xder penghuni..
Dpt payung emas di padang masyar tu....
xnak ke?... haha..
MySpace

Every woman in the world